Dersin Adı | Anayasal Sosyal Haklar Kuramı |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KHUK 520 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersinin amacı, sosyal hakların anayasa hukuku perspektifinden normatif niteliklerini ve anayasa yargısı düzeyindeki icrasını incelemektedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Derste esas olarak anayasal sosyal hakların karakteristik özellikleri ve bunların dava edilebilirliği sorunu ele alınacaktır. Bunun için hem literatürdeki tartışmalar irdelenecek hem de karşılaştırmalı yargısal içtihat ele alınacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, konu ve yöntemi | |
2 | Anayasal sosyal hakların tarihsel gelişimi | Yolcu, s. 22-28; Dericiler, s. 19-54; Tanör, s. 43-74. |
3 | Sosyal haklar anayasacılığı | Yolcu, s. 28-48 |
4 | Hak kavramı ve sosyal haklar | Yolcu, s. 48-56; Tanör, s. 13-42. |
5 | Anayasal sosyal hakların unsurları | Yolcu, s. 56-90; Tanör, s. 74-79. |
6 | Sosyal hakların dava edilebilirliği sorunu-I | Yolcu, s. 91-120; Dericiler, s. 220-238. |
7 | Sosyal hakların dava edilebilirliği sorunu-II | Yolcu, s. 121-133 |
8 | Yargısal uygulama: Güney Afrika | Yolcu, s. 161-205 |
9 | Yargısal uygulama: Kolombiya | Yolcu, s. 206-236 |
10 | Yargısal uygulama: Hindistan | Yolcu, s. 236-264 |
11 | Türkiye’de sosyal hakların anayasal statüsü | Yolcu, s. 300-315; Tanör, s. 142-149 & s.163-169. |
12 | Türk Anayasa Mahkemesinin tutumu | Yolcu, s. 315-360; Tanör, s. 372-381. |
13 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin yaklaşımı | Yolcu, s. 362-377; Dericiler, s. 241-251. |
14 | Ödevlerin Sunumu | |
15 | Ödevlerin Sunumu | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Serkan YOLCU, Anayasa Yargısında Sosyal Hakların Korunması, Ankara: Seçkin, 2018. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Bülent TANÖR, Anayasa Hukukunda Sosyal Haklar, İstanbul: May Yayınları, 1978; İbrahim KABOĞLU (ed.), Anayasal Sosyal Haklar: Avrupa Sosyal Şartı, Karşılaştırmalı Hukuk ve Türkiye, İstanbul: Legal, 2012; Özge Yücel DERİCİLER, Sosyal Haklar ve İnsan Hakları Hukuku Çerçevesinde Devletin Yükümlülükleri: Refah Devletinin Krizi Ekseninde Bir İnceleme, İstanbul: On İki Levha, 2014. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 50 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 50 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 34 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 45 | |
Toplam | 225 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Kamu hukuku alanında analitik ve eleştirel bakış açısıyla olayları hukuki kurallar temelinde yorumlama yeteneğini pekiştirir | X | ||||
2 | Kamu hukuku alanlarında ve alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | ||||
3 | Kamu hukuku alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek yeni bilgiler oluşturur | X | ||||
4 | Kamu hukuku alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak sorunları çözer | X | ||||
5 | Kamu hukuku alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanır | X | ||||
6 | Kamu hukuku ve alt disiplinleriyle ilgili alanlarda sahip olunacak uzmanlık derecesindeki bilgi ve donanımı etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak aktarır | |||||
7 | Başta yargı organları önüne gelen uyuşmazlıklara ilişkin olanlar olmak üzere hukuksal sorunları çözer | X | ||||
8 | Bilgilerin işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir | X | ||||
9 | Kamu hukuku alanında ve alt disiplinleriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | ||||
10 | Kamu hukuku alanı ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun, özgün bir tez/dönem projesi hazırlar |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest